دندانپزشکی دوران بارداری

دوران بارداری یکی از بهترین دوره های زندگی هر مادر است و خاطرات این دوره معمولاً با شیرینی و خوشی یاد می شود. در این دوره نه ماهه، مادران با تغییرات ناگهانی و گسترده رو به رو هستند که ممکن است به دلیل ناآشنایی با این تغییرات، گاهی با علایم ناخوشایندی در دوران بارداری رو به رو شوند. بخشی از این تغییرات در حیطه سلامت دهان و دندان است. کلینیک ما با ارائه درمان های دندانپزشکی حرفه ای با خدمات خاص ویژه پیش از بارداری و در طول این دوران، به مادران کمک می کند تا این روزها را با حداقل مشکلات و با اطمینان خاطر و سلامت ایده آل سپری کنند.

چرا درمان های دندانپزشکی در دوران بارداری، خدماتی خاص است؟

تغییرات هورمونی ناگهانی و وسیع، مهم ترین عاملی است که در دوره بارداری منشاء به وجود آمدن حالاتی جدید و خاص در دوره بارداری می شود. همچنین در این دوره، مراقبت هایی ویژه برای حفظ سلامت مادر و کودک اهمیت دارد که موجب بعضی از محدودیت ها در درمان های مختلف از جمله درمان های دندانپزشکی می شود. به همین دلیل تامین بهداشت و سلامت دهان و دندان در دوره پیش از بارداری و در طول این دوره بسیار اهمیت دارد.

تغییرات خاص دهان و دندان در دوره بارداری

بعضی از مهم ترین تغییرات در دوره بارداری عبارتند از:

  • افزایش حساسیت لثه ها و ریسک التهابات لثه ای به دلیل افزایش آنی هورمون ها که خود می تواند احتمال سقط جنین و یا تولد نوزاد با وزن پایین را افزایش دهد.
  • احتمال ایجاد تومور لثه ای ناشی از پلاک های موجود در سطح دندان ها و لثه ها
  • به وجود آمدن پوسیدگی ها و مشکلات دندانی در پی تهوع های دوره بارداری
  • اسیدی شدن بیش از حد بزاق دهان در دوره بارداری و افزایش احتمال پوسیدگی دندان به دنبال آن
  • افزایش احتمال پوسیدگی های دندانی به علت تغییر رژیم غذایی در این دوره و مصرف بیشتر میان وعده ها یا شیرینی ها

اقدامات دندانپزشکی که باید پیش از بارداری انجام شود

برای داشتن دوره بارداری راحت و ایمن لازم است معاینه دقیق دندانپزشکی پیش از اقدام به بارداری انجام شود تا در صورت وجود پوسیدگی های دندانی، التهاب های لثه ای، جرم ها و پلاک ها، درمان های لازم انجام شوند تا بهداشت دهان و دندان مادر در دوره بارداری تا حد زیادی تضمین شود. همچنین مراقبت های پیش از بارداری، احتمال مراجعات اورژانسی به دندانپزشکی در دوره بارداری را کاهش می دهد.

آیا در دوره بارداری درمان های دندانپزشکی قابل انجام است؟

در تمام دوران بارداری همه درمان های دندانپزشکی باید با مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان و با توجه به ضرورت درمان و درجه سختی و پیچیدگی درمان، انجام شود. معمولاً در سه ماهه دوم بارداری درمان های کلی دندانپزشکی قابل انجام است. اما در سه ماه اول و آخر، فقط درمان های ضروری و با مشورت پزشک متخصص زنان که وضعیت مادر را تحت کنترل دارد، قابل انجام است.

آنچه که مادران بهتر است بدانند

  • انجام درمان های دندانپزشکی با بی حسی در صورت ضرورت و تایید پزشک متخصص بلامانع است.
  • عکس های رادیولوژی دهان و دندان در صورت ضرورت و تایید پزشک متخصص بلامانع است و می توان برای محافظت بیشتر جنین ، از پیش بند سربی استفاده کرد.هر چند پرهیز از آن در صورت امکان توصیه می شود.
  • تصور ایجاد حتمی پوسیدگی دندان در دوران بارداری ناشی از تغییرات میزان کلسیم در بدن مادر، تصوری اشتباه است. اگر بهداشت دهان و دندان در طول دوران بارداری و معاینات و درمان های لازم پیش از بارداری، اجرا شود،نیاز به نگرانی وجود نخواهد داشت.
  • حالت تهوع در دوران بارداری، محیط دهان را اسیدی می کند و لازم است حتماً بلافاصله دهان با آب فراوان شسته شود. اما مسواک زدن باید حداقل نیم ساعت پس از شستشوی اولیه دهان انجام شود تا از پوسیدگی دندان ناشی از محیط اسیدی به وجود آمده جلوگیری شود.
  • اصول بهداشت دهان و دندان را در این دوره با جدیت بیشتری رعایت کنید. مسواک زدن مرتب و منظم به ویژه پس از خوردن مواد غذایی مانند شیرینی ها و استفاده مرتب از نخ دندان و همچنین جرم گیری به موقع دندان ها توسط دندانپزشک بسیار اهمیت دارد.
فهرست
فرم مشاوره رایگانرزرو نوبت
فرم مشاوره رایگان رزرو نوبت