دندان پزشکی سالمندان

دندان پزشکی سالمندان، به مجموعه از مراقبت ها گفته می شود که تنها به افراد سالمند ارائه می گردد. این مراقبت ها برای جلوگیری از مشکلات دهان و دندانی صورت می گیرد که به دلیل افزایش سن در افراد سالمند ایجاد می شود. در همین راستا در این مقاله به بررسی بیشتر اهمیت دندان پزشکی سالمندان موضوع پرداخته ایم.

چگونه در سنین بالا دندان های سالم و تمیزی داشته باشیم؟

یکی از بهترین روش ها برای حفظ زیبایی و جوانی و اصلاح طرح لبخند در دوران میانسالی، نگهداری و مراقبت از دندان ها می باشد. از این رو در ادامه چند نمونه از نکاتی را که می تواند به حفظ سلامت و زیبایی دندان ها کمک کند، پرداخته ایم:

تا جایی که می توانید در طور روز 2 مرتبه دندان های خود را به مسواک نرم، صحیح مسواک بزنید. استفاده از مسواک برقی نیز یک راه بهتری برای تمیزی دندان ها می باشد.

یکی دیگر از روش هایی که می تواند به حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آنها کمک کند، تمیز کردن فضای بین دندان ها با استفاده از نخ دندان و با دیگر ابزارهایی است که توسط پزشک توصیه می شود.

افرادی که دندان مصنوعی دارند، حتماً باید روزانه آن را تمیز کنند و حداقل 4 ساعت آن را از دهان خود خارج نمایند.

افرادی که در محل هایی زندگی می کنند که آب آشامیدنی آنها حاوی فلوراید باشد، حتماً آن را بنوشند، چرا که فلوراید، نقش بسیار تاثیرگذاری در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها دارد.

مصرف دخانیات نه تنها، خطر ابتلا به سرطان ریه و دیگر سرطان ها را افزایش می دهد، بلکه برای سلامت دهان و دندان نیز بسیار خطرناک می باشد. چرا که مصرف دخانیات، باعث پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه و در نهایت از دست رفتن دندان ها می شود. از این رو به طور جدی از مصرف دخانیات خودداری نمایید.

انواع مشکلات دندانی و دندان پزشکی سالمندان

دلایل اصلی اهمیت دندانپزشکی سالمندان مشکلات شایعی است که بیشتر در سنین سالمندی برای دهان و دندان رخ می دهد که برای جلوگیری از پیشرفت آنها و آسیب های جدی تر، اقدامات دندانپزشکی سالمندان اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. از این رو در ادامه چند نمونه از مشکلات شایع دهان و دندان در دوران میانسالی را بیان کرده ایم:

پوسیدگی دندان ها: پوسیدگی دندان، یکی از مشکلاتی است که در سنی ممکن است رخ دهد. اما از آنجایی در دوران سالمندی دچار التهاب لثه شده و پسرفت می کند، پوسیدگی دندان ها در سالمندان بیشتر مشاهده می شود. به طور که افراد بالای شصت سال 2 برابر بیشتر از افراد بالای سی سال در معرض خطر پوسیدگی دندان ها قرار دارند.

خشکی دهان: خشکی دهان یکی دیگر از مشکلات شایع در سنین سالمندی می باشد. یکی از مهمترین دلایل برای بروز چنین مشکلی بالا رفتن سن و کاهش طبیعی ترشح آب در دهان می باشد. علاوه بر این مصرف دخانیات، مصرف داروهای زیاد کننده ادرار، شیمی درمانی، گرفتگی بینی و تنفس با دهان از دیگر عواملی هستند که باعث خشکی دهان می شود. این مشکل با مصرف مقدار مناسب مایعات و همچنین جلوگیری از مصرف سیگار و سایر دخانیات برطرف می شود. از آنجایی که سالمندان به دلیل اینکه میزان مقاومت بدنشان در برابر بیماری به شدت کاهش می یابد، توصیه می شود که مراقبت های دندان پزشکی سالمان را خیلی جدی بگیرند.

  • تغییر رنگ دندان ها
  • مشکلات سرطان دهان
  • قرمزی و درد تورم در لثه
  • دندان درد و حساسیت بیشتر دندان ها

توصیه های دندانپزشکی سالمندان

از مهمترین توصیه های دندانپزشکی سالمندان موارد زیر می باشد:

دندانپزشکی سالمندان با انجام معاینات منظم و مستمر: افرادی که در دوران جوانی به طور مستمر و برنامه ریزی شده به دندانپزشک مراجعه نمی کردند، باید در دوران سالمندانی این عادت را به طور کلی فراموش کرده و برای جلوگیری از دندان درد و همچنین سایر مشکلات دهان و دندان طبق برنامه ریزی های از قبل تعیین شده به دندانپزشک مراجعه کرده و تحت مراقبت های دندانپزشکی سالمندان قرار گیرند.

عادت های بهداشتی دهان و دندان خود را اصلاح کنید: همانطور که رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران جوانی و میانسالی اهمیت دارد در سنین سالمندی نه تنها حائز اهمیت می باشد بلکه میزان اهمیت آن دوچندان خواهد شد. بنابراین همانطور که در دوران جوانی و میانسالی 2 بار در روز مسواک می زدید و از نخ دندان استفاده می کردید در سنین سالمندی باید این کار را با جدیت بیشتری انجام دهید. از آنجایی که بیشتر افراد در سنین سالمندی دچار آرتروز می شوند و خیلی نمی توانند دستان خود را برای مسواک زدن تکان دهند، استفاده از مسواک های برقی یک راهکار بسیار مناسب برای این افراد می باشد.

جایگزین کردن دندان های افتاده: یکی از مهمترین نکاتی که در دندانپزشکی سالمندان به آن اهمیت بسیار زیادی داده می شود، جایگزین کردن دندان های افتاده می باشد. چرا که دندان های افتاده نه تنها باعث کاهش زیبایی ظاهری و اعتماد به نفس می شود، بلکه باعث اختلال در نحوه صحبت کردن، اختلال در جویدن، بیماری های لثه و تغییر شکل دندان های کناری می شود.

تعهد برای ایجاد یک زندگی سالم: به عادت هایی که تصمیم گرفتید در خود ایجاد کنید تا در سنین سالمندی سالم تر و دندان های زیبایی داشته باشید، متعهد بوده و به هیچ عنوان از انجام دادن آنها غافل نشوید.

فهرست
فرم مشاوره رایگانرزرو نوبت
فرم مشاوره رایگان رزرو نوبت