چقدر بیماری های لثه را می شناسید؟

یکی از مهم ترین حوزه های دندانپزشکی مربوط به سلامت لثه ها و بافت های پیرامون دندان است که بررسی سلامت، تشخیص بیماری ها و انجام درمان های لازم در این حیطه توسط متخصص لثه انجام می شود. اغلب مردم نسبت به نقش لثه ها و اهمیت سلامت آنها آگاهی ندارند و مهم ترین علت مراجعه به دندانپزشک را پوسیدگی های دندانی و پیامدهای آن می دانند. در حالی که لثه ها به عنوان بستری که دندان ها را نگه می دارند، حساسیت و اهمیت بیشتری را می طلبند. به ویژه اینکه بعضی از بیماری های لثه خاموش هستند و بدون علامت های ظاهری و آشکار پیش روی می کنند. بیماری لثه بسته به علل آن می تواند در هر سنی رخ دهد.

ویژگی های لثه سالم چیست؟

یک لثه سالم در درجه اول باید صورتی رنگ باشد و کاملاً محکم باشد. همچنین لبه های متصل به دندان ها باید کاملاً صاف و تیز باشد.

علایم بیماری های لثه

با وجود اینکه همه بیماری های لثه علایم ظاهری ندارند و بعضی از مشکلات لثه ای فقط با رادیولوژی قابل شناسایی هستند، اما در بیماری ها و مشکلات لثه ای برخی علایم ظاهری مشترک و عمومی وجود دارد که توجه به موقع به آنها در درمان به موقع لثه ها بسیار مهم است:

• خونریزی، قرمزی، تورم و حساسیت لثه ها
  • جدا شدن لثه ها از دندان ها
  • ترشحات چرکین از میان دندان ها و لثه ها
  • لق شدن و فاصله گرفتن تدریجی دندان ها از هم
  • بوی بد دهان که رفع نشده و ادامه دارد.
  • مشاهده تغییر در رنگ لثه ها
  • مشاهده تغییر در ابعاد دندان ها

علل بیماری های لثه

مهم ترین علت در ایجاد بیماری ها و التهابات لثه ای رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. مسواک نزدن به موقع، عدم استفاده از نخ دندان و دهانشویه ها، عدم مراجعه منظم به دندانپزشک برای کنترل های دوره ای و استفاده بیش از حد از مواد غذایی نامناسب به تدریج باعث به وجود آمدن پلاک روی دندان ها می شود. در صورت عدم توجه به بهداشت دهان و دندان و ایجاد جرم های سخت روی دندان ها، روند تخریب لثه ها شروع می شود.

مراحل بیماری لثه و درمان های آن

ژنژیویت

اگر التهابات لثه ای در مراحل اولیه باشند، با حساسیت لثه ها و خونریزی هنگام مسواک و نخ دندان و تورم خفیف لثه ها و کاهش جسبندگی به دندان ها مواجه هستیم. در این مرحله گاهی فقط تقویت بهداشت دهان و دندان و پاکسازی محیط دهان، دندان ها و لثه ها توسط دندانپزشک متخصص می تواند سلامت را به لثه ها برگرداند.

پریودنتیت

اگر میزان التهابات و آسیب ها در مرحله اول درمان نشوند، بیماری لثه وارد مرحله دوم می شود. در این مرحله جدا شدن لثه از دندان شدت می گیرد و یا کیست های عفونی در خط بین لثه و دندان ایجاد می شود، همچنین تخریب بافت استخوانی اطراف دندان و فیبرهای متصل کننده دندان به فک شروع می شود. در این مرحله، ممکن است متخصص لثه درمان های اصلاحی برای ترمیم لثه و تحکیم دندان ها و اتصال بهتر آنها به لثه و ضدعفونی کردن محیط دهان را توصیه کند. اگر پریودنتیت پیشرفت کند، بافت های استخوانی فک نیز ممکن است تخریب شوند. در این مرحله ممکن است متخصص لثه جراحی لثه را تجویز کند. در صورتی که درمان های خاص این مرحله پاسخگوی آسیب ها نباشند، احتمال از دست رفتن دندان وجود دارد.

فرم مشاوره رایگانرزرو نوبت
فرم مشاوره رایگان رزرو نوبت